افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | اقساط وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

ضایعات میوه‌ها و صیفی جات، خوراک دام شدند

  • کد خبر: ۸۷۲۲۴
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
ضایعات میوه‌ها و صیفی جات، خوراک دام شدند
افزایش هزینه‌های تامین نهاده‌های دامی سبب شده است برخی دامداران برای تغذیه دام خود، ضایعات میوه و صیفی جات بخرند.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ در روز‌های اخیر ویدئویی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد که دامداران به دلیل گرانی نهاده دامی به دام‌های خود ضایعات میوه و صیفی جات مانند بادمجان و حتی موز می‌دهند. منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، در این باره به تجارت نیوز گفته که نهاده دامی دوباره کمیاب و گران شده است. تامین نهاده برای دامداران در نیمه دوم سال، آن قدر سخت شده است که آن‌ها مجبورند ضایعات میوه و صیفی جات را جایگزین خوراک دام کنند.

رئیس اتحادیه گاوداران صنعتی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، در این باره می‌گوید: افزایش هزینه‌های تامین نهاده‌های دامی سبب شده است برخی دامداران برای تغذیه دام خود، ضایعات میوه و صیفی جات بخرند. فرشید صراف می‌افزاید: البته در گذشته نیز برخی دامداران برای تغذیه دام‌های خود از ضایعات میوه و صیفی جات استفاده می‌کردند، اما اکنون مشکلات تامین نهاده‌های دامی سبب افزایش سهم ضایعات میوه برای تغذیه دام شده است. همچنین این افزایش سبب شده است که ضایعات میوه و صیفی جات، قیمت دار شود.

به عبارتی اگر در گذشته این ضایعات به قیمت ناچیزی به دامداران فروخته می‌شد، اکنون با قیمت گزافی به دامداران عرضه می‌شود. وی در واکنش به انتشار فیلم دادن ضایعات موز به دام‌ها می‌گوید: باید بین نرخ ضایعات میوه و صیفی جات و خوراک دام، تناسبی باشد تا خرید آن‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد. موز کیلویی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی حتی زمانی هم که ضایعات می‌شود، شاید چندان صرفه اقتصادی برای مصارف دامی نداشته باشد، اما سایر ضایعات قابل استفاده هستند.

مجید مهدوی، رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی، نیز به شهرآرا می‌گوید که استفاده از ضایعات موز برای تغذیه دام‌ها را نه تایید می‌کند و نه تکذیب. حیدر ساکن برجی، رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد، نیز با بیان اینکه از قدیم دامداران برای تغذیه دام‌ها از ضایعات میوه و صیفی جات استفاده می‌کردند، می‌گوید: با این حال رشد قیمت نهاده‌های دامی سبب شد که تقاضا برای خرید ضایعات میوه و صیفی جات افزایش بیابد.

مدیر اموردام سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی نیز در گفتگو با شهرآرا، کاهش تولید نهاده‌های داخلی را سبب افزایش قیمت آن‌ها می‌داند و می‌گوید: این مسئله سبب شده است تقاضای دامداری‌ها برای ضایعات میوه و صیفی جات افزایش بیابد. احمد داوطلب می‌افزاید: با این حال باید توجه کرد که استفاده از ضایعات بخش کشاورزی، همواره در بخش دام وجود داشته است و کاربرد آن‌ها برای خوراک دام مشکلی ندارد.

همچنین استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد مشهد نیز با بیان اینکه روی آوردن دامداران به تغذیه دام با ضایعات میوه و صیفی جات، ناشی از برنامه ریزی‌های نامناسب وزارت جهادکشاورزی است، می‌گوید: برای حل این مشکل باید به سمت علوفه هیدروپونیک حرکت کنیم. دکتر علیرضا سوهانی می‌افزاید: تولید بسیاری از محصولات کشاورزی به روش هیدروپونیک در جهان گسترش یافته و به تازگی تولید علوفه هیدروپونیک نیز توسعه پیدا کرده است. تولید علوفه به روش هیدروپونیک در گلخانه و بدون استفاده از خاک انجام می‌گیرد، بنابراین این روش در هر منطقه با هر آب وهوایی اجرا شدنی است. همچنین زمان خاصی برای تولید محصولات با این روش وجود ندارد و در هر زمان از سال، می‌توان علوفه سبز را تولید کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->